dijous, 17 de desembre del 2015

3 Teleassistència avançada

Els avanços sociotecnològics per a la prevenció de la dependència i la promoció de l'autonomia personal han permeès respondre a l'aparició de necessitats noves en els diferents col·lectius d'usuàris del servei , aixó ha donat lloc als nous models de teleassistència avançada ( segona generació).



La teleassistència avançada és un servei que incorpora a les prestacions tradicionals funcions noves com teleassistècia mòbil o serveis de localització a fi de millorar l'autonomia i la seguretat de les persones usuàries.



Algunes de les noves funcions que incorpora la teleassistència avança són :


  • Complemets tecnològics a la llar per millorar la seguretat.
  • La incorporació de la teleassistència mòbil.
  • La utilització de serveis de telecomunicació.

La teleassistència de segona generació compleix diverses missions d'acord amb l'enfocament que li vulguem donar :

  • Una missió general basada en readequar i ampliar el servei de teleassistència convencional, per donar ràpida resposta a l'usuàri dins i fora del domicili.
  • Una missió social , en implicar a l'usuàri en el maneig  de les noves eines per potenciar-ne el coneixement de la persona.
  • Una missió tècnica , mitjançant la integració i adaptacions de les solucions que hi han al mercat a les necessitats de l'usuàri.


Complements tecnològics 

A fí d'aportar més seguretat i independència sorgeix la implementació de dispositius complementaris dins del domicili adaptats a les necessitats de l'usuàri.

Els complements tecnològics són els dispositius instal·lats a l'habitatge , compatibles amb el terminal domiciliari , dissenyats per alertar de diferents eventualitats i afovorir la seguretat , mobilitat, localització i salut en l'entorn domiciliari .


Aquests dispositius complementaris compleixen dues funcions dins la llar de la persona:


  1. Respondre ràpidament de manera automàtica davant determinades situacions, la qual cosa dóna seguretat a les persones usuàries i tranquil·litat al cuidador o familiar .
  2. Cobrir una determinada eventualitat,perquè són una eina útil a l'hora de monitoritzar deterinades activitats de dependència , una eina que permet fomentar i reforçar la seva autonomia a la llar .

Actualment, disposem d'un ventall ampli de complements tecnològics . Els més utilitzats són:






Cadascun dels dispositius que hem explicat genera un tipus d'alarma segons l'esdeveniment  que s'hagi produït , alarma que serà identificada i atesa pel personal operador del centre d'atenció .





La figura de l'operador en aquests casos és fonamental , ja que serà qui s'encarregarà de tenir el primer contacte amb l'usuàri.

Teleassistècia mòbil

Als avanços dels anys noranta han permés la utilització de xarxes mòbils per comunicar-nos. Avui dís tothom utilitza les xarxes mòbils , si unim aquests progressos a les limitacions que suposa la cobertura d'un servei de teleassistència domiciliària , entenem el naixement del servei de teleassistència mòbil , que sorgeix per donar una resposta davant una situació de crisi , amb la independència d'on es trobi la persona usuària .

El servei de teleassistència mòbil permet a la persona usuària rebre el servei tant dins com fora del domicili.

Aquest servei comparteix els objectius generals del servei de teleassistència domiciliària , perrò a més té uns objectius específics diferenciats d'aquell:

  • Cobertura en qualsevol ubicació amb accés a la telefonia mòbil.
  • Permet la localització geogràfica de la persona usuària ( vía gos o altres tecnologies).
  • Suport inmediat a través del telèfon
  • Fa possible la mobilització dels recursos , propis l'usuàri, necessaris per atendre-la.
  • S'utilititza com a enllaç ntre la persona usuària i l'entorn sociofamiliar.
Tecnologies que fan possibles la teleassistència mòbil

Per conseguir els objectius , el servei móbil empra tecnologies de comunicació telefònica mòbil i de geolocalització , és a dir , cal incorporar als terminals mòbils un dispositiu de localització que permeti saber en cada moment on és la persona usuària.

Tècnicament , la localitació es pot dur a terme de dues maneres :

  1. Mitjançant posicionament de gps , que localitza amb bastant precisió.
  2. Mitjançant posicionament per lbs antenes mòbils conectats a el terminal.


Modalitats del servei de teleassistència mòbil

El servei de teleassistència mòbil es presta en dues modalitats per atendre dos col·lectius en concret .

Teleassistència mòbil per a víctimes de violència de gènere

 Aquest servei està destinat a aquestes víctimes que tinguin una ordre de protecció o mesura d'allunyamenti que no convisquin amb la persona o persones maltractadores.

La durada del servei estarà limitada al mateix temps en que estigui vigent l'ordre de protecció o mesura d'allotjament dictada en un procediment seguit per violència de gènere.



En aquests ambits el servei té uns objectius especifics, que es reflecteixen en els protocols d'actuació de persones víctimes de violencia de gènere (ATEMPRO) que són els següents:

  • Atenció inmediata i adequada davant de situacions d'emergencia,per mitja de personal especialitzat , proporcionant seguretat a l'usuària i mobilitzant els recursos oportuns d'acord amb el tipus d'emergència que s'ha produït.
  • Proporcionar seguretat i tranquil·litat als usuàris del servei i familiars que depenen directament d'ells , oferint-los suport, informació,assessorament i garantint-los la comunicació interpersonal, davant qualsevol necessitat, les 24 hores del día.
  • Potenciar l'autoestima i la qualitat de vida de les usuàries del servei contribuint a crear una xarxa social de suport en el seu entorn habitual i animant-les a mantenir  , amb plena seguretat , contacte amb l'entorn familiar i social no agressor .
  • Ajudar a disminuir la sobrecàrrega que suporta una usuària d'aquestes caracterítiques , proporcionant-li tranquil·litat, en saber que hi ha un equip tècnic i humà capaç de donar-li suport i de resoldre les incidències que puguin sobrevenir.
És important destacar que a més dels mitjans tècnics i les eines tecnològiques necessàries per oferir el servei , el centre d'atenció ha de disposar d'uns procediments especials per entendre aquests casos. S'ha de tenir informació especifica de l'usuàri per millorar el servei individualitzat.

Teleassistencia mòbil per a persones grans 

Les persones grans és l'altre col·lectiu en el que s'implanta la (TAM).
Tenint en compte l'integració de les persones grans amb aquestes tecnologies sorgeix aquest model  , a fi d'ampliar també fora del domicili les prestacions tradicionals de teleassistència.

Ser destinatari d'aquest servei suposa tenir un cert grau d'habilitat en el maneig del telèfon mòbil , ja que és una de les prestacions en el seu ús.  És per això que els terminals han de ser iguals que els de teleassistència domiciliària , fàcils de fer servir i d'entendre.




Els dispositius de teleassistència mòbil

Els equips emprats per a la prestació del servei no deixen de ser terminals mòbils , semblants en disseny i funcionament a qualsevol telèfon mòbil , en alguns casos o són però amb unes funcions adaptades per fer-los servir en el servei.

Les caracteristiques o funcions bàsiques són :


  • Botó de trucada : botó diferenciat de la resta 
  • Indicador de cobertura i bateria: Alerta per posar a carregar el dispositiu.
  • Disseny simple i discret : és important per persones grans o víctimes de gènere.
  • Funcions deshabilitades: per evitar un mal ús.

El aparell porta un programa per fer les trucades el qual no es modifica i s'identifica per la targeta SIM . Aquesta va vinculada al número d'identificació així quan es produeix una alarma l'operador pot saber qui a trucat  i on està situat.




Dispositius per a víctimes de violència de gènere

Cal destacar que per la violéncia de gènere hi ha una altra sèrie d'eines alternatives i que de vegades serveixen com a complement de les que hem nombrat avanç .

Una de les més usades són les polseres contra el maltractament , que es coloquen per ordre judicial , en l'agressor. Aquests dispositius disposen d'un sistema GPS associat a un terminal ( de l'usuàri) que adverteix la presencia del maltractador si sacosta o intenta treure-la  i emet un avís a la policia.



Sistemes de telelocalització

Hi ha altres sistemes semblants a la teleassistència mòbil que donen cobertura a persones amb altres necessitats . Sistemes de geolocalització o telelocalització.

Els sistemes de telelocalització proporcionen informació precisa sobre la ubicació i els moviments d'una persona. Es sol portar al cinturó i està indicat per persones amb deteriorament cognitius. es compon per un programa d'alertes .

Diferències entre la teleassistència mòbil i la telelocalització 





Podem afirmar que l'objectiu que persegueixen els sistemes de telelocalització no és altre que dotar de més autonomia a les persones amb deteriorament cognitiu i cuidadors o familiars , i millorar la seva qualitat de vida.

Funcionament d'un sistema de telelocalització 

El sistema de telelocalització no requereix la intervenció de l'usuàri sino que es pot gestionar desdel cente d'atenció de manera remota fent un seguiment de la ubicació per una aplicació basada en unj programa específic dissenyat amb aquesta finalitat.



Basat en la localització GPS igual que TAM incorpora una base de dades cartogràfiques en la que es poden incloure referències , com ara zones de perill o zones segures .

Per als casos de telelocalització el dispositiu s'ha de programar de forma personalitzada tenint en compte la persona i el entorn.

La configuració del dispositiu es personal per el tècnic i operador del centre d'atenció de manera coordinada de la següent forma:


  • El personal tècnic s'anira movent per la zona i inclourà les zones de perill i les segures.
  • L'operador delimitarà les zones al mapa.
  • Es deixarà el dispositiu configurat per fer-lo funcionar.
  • És important el coneixement de la cuidadora per que és qui coneix a l'usuàri.


L'activació del dispositiu

Aquest sistema està capacitat per rebre alarmes del dispositius d'acord amb la programació aquestes alarmes poden ser:


  • Alarma per sortida de zona segura : avís al centre d'atenció.
  • Alarma per entrada en zona perillosa : avís al centre d'atenció .
  • Alarma per acceleració : alerta per excés de velocitat al centre d'atenció
  • Alarma per pulsació de l'usuàri .
Totes les alarmes les atendrà l'operador del centre d'atenció basat en dues accions:

  1. Avisar de la situació els cuidadors o familiars.
  2. Fer el seguiment de l'usuàri fins que l'alarma s'aji resolt.










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada