- El terminal domiciliari
- La unitat de control remot ( UCR)
Aquests equips componen l'element tecnològic del servei de teleassistència dins l'habitatge de l'usuàri. Entre les seves funcions hi ha :
- Assegurar el poder comunicar-se en qualsevol moment necessari.
- Recollir tota la informació necessaria per indicar el correcte funcionament de l'equip .
- Advertir a les dos parts de possibles anomalies referents a l'estat de l'equip i a fallades de la xarxa elèctrica o telefònica.
El Terminal domiciliari de teleassistència
És el dispositiu tecnològic accessible fix o mòbil , que permet la comunicació bidireccional ( UNE 158401:2007).
Per que el terminal domiciliari funcioni ha d'estar conectat a la xarxa elèctrica de l'habitatge on hi ha d'haber una xarxa telefònica fixa adequada per oferir el servei .
Tots els terminals han de tenir una característiques comunes , hi han 3 grans blocs:
Característiques de disseny i funcionament
Estan orientades a aconseguir que utilitzar el dispositiu sigui tan fàcil i comode posssible.
Algunes de les més importants:
- Disseny simple , accessible, fàcil de compendre i fer servir
- Funció de mans lliures
- Botó ben diferenciat
- Volum de terminal regulable de manera remota
- Botó ences/apagat o opció de reiniciar el terminal
- Bateria recargable per utilitzar en cas de tall de subministrament elèctric.
Característiques de programació
Els terminals de teleassistència tenen unes característiques de programació ideades per millorar-ne el funcionament.
Programació o programar un equip es la introducció dels paràmetres de configuració necessaris per què funcioni correctament. Aquests solen ser els vinculats amb el nùmero d'identificació de l'usuàri , número de capçalera del centre d'atenció, opcions d'activació /d'esactivació....
Altres paràmetres comuns que solen venir configurats per defecte:
La programació es pot dur a terme de dues maneres:
- Localment:introduint els paràmetres de forma manual o un programa facilitat pel fabricant.
- De manera remota: per part de l'operador des del centre d'atenció.
- Les dades de l'usuàri s'allotgen en una memòria no volàtil dins del terminal per evitar que es perdin en el cas que s'apagui o es reinici l'equip.
- Els terminals fan una autorevisió del funcionament i la conectivitat telefònica.
-Incorporen una codificació per a cada tipus de comunicació que es transmet en les trucades de l'usuàri al centre. Això permet que l'operador pugui saber el codi d'alarma , si ha estat pulsada per el UCR o el terminal o qui la pulsat.
- Té un periode de prealarma , per despulsar en cas d'equivocació ( 10 segons).
- Tots els equips disposen de paràmetres per configurar els avisos tant visuals con acústics , depenent de la causa que els genera . Segons les causes poden ser:
Característiques de seguretat
Les característiques de seguretat permeten que el terminal es comporti de manera fiable i garanteixi la possibilitat de comunicació amb el centre d'atenció.
Són les següents:
Unitats de Control remot
La unitat de control remot és un dispositiu associat lleuguer de dimensions petites , que és l'encarregat , quan s'activa la pulsació , de llançar via ràdio una alarma cap al terminal.
És el dispositiu que és té que dur a sobre dins de l'habitatge o perímetre per poder-lo accionar en una emergència. El més habitual es penjar-lo al coll o canell .
- Els terminals fan una autorevisió del funcionament i la conectivitat telefònica.
-Incorporen una codificació per a cada tipus de comunicació que es transmet en les trucades de l'usuàri al centre. Això permet que l'operador pugui saber el codi d'alarma , si ha estat pulsada per el UCR o el terminal o qui la pulsat.
- Té un periode de prealarma , per despulsar en cas d'equivocació ( 10 segons).
- Tots els equips disposen de paràmetres per configurar els avisos tant visuals con acústics , depenent de la causa que els genera . Segons les causes poden ser:
- Avisos tècnics per: tall o restabliment de la xarxa alèctrica , estat baix de la bateria del terminal o UCR , i fallada en el funcionament de sistemes perifèrics.
- Avís per detecció d'inactivitat
- Avís per activació del botó terminal
- Avís per activació de sistemes perifèrics
- Avís per activació de sistemes complementaris del terminal etc...
Les característiques de seguretat permeten que el terminal es comporti de manera fiable i garanteixi la possibilitat de comunicació amb el centre d'atenció.
Són les següents:
- Capacitat de prioritzar qualsevol trucada d'alarma davant de qualsevol altre tipus de comunicació telefònica.
- Si l'alarma per qualsevol motiu no s'aconsegueix comunicar amb el centre s'inicia un cercle continuat fins contactar.
- L'usuàri d'esprés de la alarma no podrà tallar la trucada, ho farà el centre d'atenció . En el cas que es trenqui el centre trucara a l'usuàri fins contactar amb ell.
- Per intimitat de l'usuàri no es pot possar altaveu ni micròfon a no ser que sigui una alarma especial com víctimes de violencia de gènere.
Unitats de Control remot
La unitat de control remot és un dispositiu associat lleuguer de dimensions petites , que és l'encarregat , quan s'activa la pulsació , de llançar via ràdio una alarma cap al terminal.
És el dispositiu que és té que dur a sobre dins de l'habitatge o perímetre per poder-lo accionar en una emergència. El més habitual es penjar-lo al coll o canell .
Característiques de les UCR:
- Accessibles i fàcils d'identificar i portar ( pesen poc) .
- Resistents a l'aigua .
- Botó d'activació del sistema fàcil de reconèixer el pols.
- Radi ampli , encara que existeixen repetidor per ampliar encara més .
- Bateries de llarga durada ( 3-8 anys).
- L'accessori del coll es antiestrangulaments.
Sistemes de comunicació entre el terminal i el centre d'atenció
Quan la persona pulsa l'alarma els terminals utilitzen la línia de telèfon del domicili com a canal de comunicació per efectuar la trucada i transmetre el missatge, el qual es codifica i descodificaen un tipus d tons DTMF, que són els encarregats de transmetre el missatge, juntament amb tota la informació relativa a la trucada : número d'usuàri, lloc , tipus de trucada...El sistema es fa servir per poder enviar , codificar i interpretar aquests tons rep el nom de protocol.
En la majoria de casos , la prestació del servei es duu a terme a través de la xarxa telefònica bàsica (de vegades aquest és un requisit d'accés al servei). Actualment s'an trobat complicacions a zones rurals i línies digitals , per aixó els fabricants estan dissenyant equips i desenvolupant alternatives per un servei al 100%.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada